Friday, July 8, 2011

kisah hidupku...

Salam kalian..hari ni aku nk cte ttg diri aku...slalu aku merapu je kan...ade antara korg yg tau aku ni pernah lumpuh kan..n aku akan cte kisah di sebaliknye yg berlaku...aku smpi kt kampus aku pada tarikh 26 september 2009..masa tu aku rase tanak balik sgt...sblm tu aku ckp kt ayah aku, aku nk blk umah lambat sket..sbb aku malas nk jmpe roomate aku yg xsuke aku...tapi sehari sblm aku blk tu,tibe2 aku kate nk blk awal...aku ckp aku x siapkan esaimen lg..so ayah aku ikut jela...bile da smpi kt kampus tu, aku sedih..xtaw la..rase xnak berpisah ngan mak ayah aku..mata aku pandang je dorg smpi kete aku hilang dr pandangan mata..

Aku pun wat la esaimen aku smpi malam...n tibe2 rase ngantok..so aku pun tdo la..sblm tu aku kunci jam kul 6 pagi..nak solat subuh...so aku pun tdo la...tapi selang sejam, aku terjaga...smpi la kul 5 pagi aku kate lambatnye la nk kul 6 pagi ni...so aku teruskanla tdo...aku terjaga kul 5.59 pagi..so ade mase seminit sblm alarm aku berbunyi...ku tutup alarm...termenung kt birai katil, n mase aku nak turun, aku tergelincir...sumpah aku x sedar...sedar2 da kt bawah...n aku dengar bunyi mcm bnda patah..aku taw tu tulang aku...suara aku lak hilang 10 saat yg wat aku xleh jerit..aku pun usaha dan kuar gak suara tu...aku xtaw nk mintak tlg sape...sbb aku sorg2, hp pun xde....kt katil aku yg kt tingkat atas...so aku gagahkan diri aku, aku pegang tiang katil, aku pun bgn...sakitnye Tuhan je yg taw..pas amek hp, aku jatuh lg...n tgn kanan aku da start kebas..so aku gne tgn kiri aku, call ayah aku..tapi mase tu ayah aku agak mamai...die igt alrm hp, so die wat bodo je...aku da x larat nk ckp, aku jerit je...smpi die terkejut...n die pun kelam kabut...yela...die kat pahang, aku kat shah alam..bknnnye dekat..

n inisiatif terkhir, aku call abg shafik..die ni aku kenal die sebagai jpk...jpk ni jawatankuasa perwakilan kolej...sbb mase tu aku xtaw nk mintak tlg sape da...nasib die br sampai dr melaka..so die la yg tolong tendang pintu umah aku, n tolong call sape2 yg patut...mase tu mak aku lak kol...n mata aku da xnampak ape da...nak ckp pun aku x larat..so senyap je...rupe2nya aku pengsan...sedar2 je, da kat hospital...n mak ayah aku ade sebelah aku....belakang aku n kaki kanan aku saket sgt...doc terus wat xray.betul..tulang belakang n kaki kanan aku patah...lepas sehari xray tu, mak aku nk lap badan aku..n tibe2 semua anggota sebelah kanan aku xbergerak...xrase ape2...so aku menjerit la..doc pun dtg kt aku..hurm..nak pengsan aku dgr...doc kate aku mungkin lumpuh....Ya Allah...xtaw nk ckp ape...aku mampu nangis je...sedih sgt2...masa depan aku da gelap...aku xleh belajar da, xleh bantu mak ayah aku..semuanya seakan gelap....n aku terpaksa tamatkan pelajaran aku sementara...

Tapi ni semua dulu..berkat doa, kesabaran semua orang, aku berjaya juga tepis tanggapan doc yg cakap aku mungkin lumpuh wat selama2nya...3 bulan aku lumpuh, 2 bulan aku bertongkat n skrg, aku boleh panjat gunung, leh wat semua yg mcm org normal buat...n aku hargai sgt2 org yg tolong aku semasa aku saket...n sbb ni la aku join jpk..sbb aku nk tlg org yg saket..xnak dorg jd cm aku..cukupla sekali berlaku peristiwa ni....buat mak, abah, adik syg mak abah...kerana mereka la aku kuat....n aku da grad pun..tggu masa nk konvo je...tercapai gak hasrat mereka nk tgk salah sorg anak dorg pakai jubah konvo...alhamdulillah..ni hadiah utk mereka..:-)

5 comments:

azimah_rosli said...

nasib ko ok.. bagus la =)
ko memg insan bertuah fara

mida said...

Ya Allah.. ko mmg bertuah fara.. kuase tuhan.. sembuh dri kecedraan yg besar..

HUNNY RARA said...

zyma: sbb tu aku hargai peluang kedua yg Allah beri kt aku skrg...


mida: tu la...aku bersyukur sgt2...

Aishah S.H said...

semangat yg kental dan izin daripada-Nya..tiada ape yg menghalang..u hv a good spirit..:)

HUNNY RARA said...

ecah...ni peluang kedua yg tuhan beri...aku akan hargainya...:-)