Wednesday, July 27, 2011

Sebuah Coretan Sang Anak Kepada Ibunya....

Salam kalian..setelah aku memerap diri selama beberapa ketika, aku mulai sedar, hidup mesti diteruskan..walaupun emosi aku x brape stabil lg skrg, tp aku cuba juga utk bertahan...thx pada semua yg support...tengahari td aku berlaku sedikit pertengkaran kecil antara aku ngan ayah aku...gara2 medical checkup je..tp pastu ok da...n lepas ayah aku gi keje, aku pun duk kemas2 la almari lama yg da berkurun aku x kemas..penuh dengan nota2, surat2 lama..n yg paling menarik perhatian aku, satu coretan ni..dr sang anak kepada ibunya yg telah pergi...aku akan tunjuk kepada kalian semua, isi hati seorang anak ini kepada ibunya yg dikasihi...



"MEMORI BUAT SEORANG IBU" (YANG TELAH PERGI BUAT SELAMA LAMANYA) 

Ibu
kini engkau telah pergi
terasa jarum perpisahan
menusuk pemergian yang abadi
yang tinggal hanyalah sebuah kenangan 
tak terasa dinginnya air mata
untuk menyatakan kesedihan
keranamu Ibu.


Sepohon bunga kertas didepan rumah kita
yang sudah pun tua ia
tapi tetap setia berbunga
setia pada musim
mengingati hari hari engkau bersamaku
sehingga aku tak pernah percaya
ketiadaanmu dari sisiku.


Dalam kamar yang kosong ini
duduknya masih seperti dulu
ketika engkau mengasuh dan mendidik aku
sekali sekala dengan bahasa ramah
sekali sekala dengan bahasa marah
atau nada puncak kesabaran seorang Ibu
kerana kenakalanku.


Ibu, aku kini telah dewasa
untuk mendekatkan kasih sayang kita berdua.


Ketika engkau terlantar lesu
menahan deritamu, Ibu
semuanya dalam rahsia
tak terbisik kata kata kehampaan
engkau tiada harapan lagi
untuk terus bersama kami.


Sampai waktu kau pejamkan matamu
dalam kesedihan dan keayuannya aku
pemergianmu yang aku tidak relai
demi kasihku
seorang anak pada seorang Ibu
yang tersayang lagi tercinta
namun aku tak pernah kesal
kerana Tuhan lebih mengasihimu.


Kini, kau tidur dipersemadian disini
sebagai penghuni didaerah sepi
untuk mendekati panggilan Ilahi.


Pusaramu
kan ku jagai Ia
seperti aku menjaga nyawaku
dan akan ku ucapkan fatihah
kerana itu saja permintaan seorang Ibu
dari anakmu
ketikanya engkau
sudah jauh meniti
sebuah pengabadian
ketika kini kita bercakap
sudah lagi tiada bersemuka
kerana sesuatu memisahkan kita.


Kini, engkau telah pergi
membangkitkan aku penuh sedar
bahawa kematian maha perkasa
akan datang jua bila tiba masanya
tanpa sesaat didahulukan
atau sesaat dikemudiankan
selain tepat waktu dijanjikan
sampai bila bila


Ibu, aku berterima kasih padamu
kerana membawa aku
lahir didunia ini.




                                                                                                                    Citarasa,
                                                                                                                    Talib Hashim.


Ditulis pada : 13/11/85



Air mata aku x henti2 mengalir bile aku baca coretan ni..coretan ini adalah dr ayahku kepada ibunya....aku terus bawak coretan ni, n tunjuk pada ayah aku yg blk semula hendak ambil hp yg tertinggal..die kata buangkan je atau simpanlah..mungkin die xnak sedih lagi teringat peristiwa dulu...tapi yg ditulis ni adalah isi hatinya sendiri..sungguh tulus, ikhlas...jika tgk tarikh coretan ni, 13 hb 11 kan? Ibu ayah aku meninggal sebulan sebelum mak ayah aku kawen...mak ayah aku kawen 17 hb 12...sangat sedih bile tiba saatnya nak diijabkabul, ibu tersayang pergi buat selama2nya...jadi, aku terus peluk ayah aku, n minta maaf atas kebiadapan aku sebentar td...betyl kata2 orang, kita sayangkan seseorang kadang2 lebih dr keluarga sendiri..tapi bila kita ditimpa masalah, keluarga adalah peneman setia di sisi...aku hilang orang yg aku syg, tapi aku xkan hilang keluarga aku buat selama2nya..kerana mereka adalah insan2 yg teramat aku syg..dulu, kini dan selamanya....

Al- fatihah buat arwah nenekku....

No comments: